Een tijdje geleden mocht ik een missie/visie/waarden opstelling doen bij een gefuseerde grote organisatie. Intuïtief zette ik daarbij ook het scenario-planningsinstrument in. Scenario’s zijn verhalen over mogelijke toekomsten gebaseerd op feiten uit het verleden. Scenario’s hebben vaak ludieke namen, die deze toekomst duiden. Zoiets als ‘springende dolfijn’, of ‘diep zwemmende walvis’.
Het mooie van scenario’s is dat ze, als ze goed vormgegeven zijn, een doorkijkje geven naar de toekomst vanuit een gemeenschappelijk verleden. De opstelling manifesteert dit doorkijkje uit het verleden, waarbij verborgen verhalen die de stroming tegengaan, boven water kunnen komen. Scenario’s nemen het verleden mee naar de toekomst waarbij keuzes getoond worden.
Iets wat in alle scenario’s een plekje heeft, en synchroniseert met het verleden, dat geeft houvast naar de toekomst. En dit gebeurde dan ook. We schetsen een aantal scenario’s voor de toekomst nadat we met een opstelling de stap uit het verleden naar het nu vorm gaven. De opstelling gaf aan dat deze organisatie zich geen enkele zorgen over geld hoeft te maken, maar wel over klantenbinding. De scenario’s gaven duidelijke mogelijkheden om die klantenbinding te verbeteren, waarmee de nieuwe visie vormgegeven werd.
In 2002 ben ik afgestudeerd in een postdoctorale studie met mijn thesis over scenario’s. Sinds 2002 heb ik scenario’s niet vaak meer ingezet als instrument. Intuïtief kwam scenarioplanning weer op mijn pad. En het werkte prachtig.
Nu een paar weken later lees ik over innerlijk leiderschap, ‘synchroniciteit, van Joseph Jaworski’. Hierbij word ik weer geraakt door de kracht van scenario’s en begrijp ik weer wat een krachtig strategisch instrument dit is. In samenspraak met een opstelling kan het scenario een organisatie het stuur naar de toekomst geven. Als de scenario’s dan ook met storytelling door de organisatie worden uitgewerkt, kan men ze doorvoelen en gebruiken bij allerlei besluitvorming en communicatie.
Wil je dit ook meemaken, of leren, stuur mij een berichtje.